org_logos

У єврейській дільниці було дві синагоги: Велика міська синагога та синагога «Турей Загав». Є припущення, що найдавніша міська синагога з XIV ст. стояла на місці Великої міської синагоги. Вона була зруйнована під час пожежі 1527 року. У 1555 році тут побудували нову синагогу, найімовірніше, у готичному стилі, що виконувала функції головної святині до початку XVII століття, коли розміри будівлі уже перестали задовольняти численну спільноту.

У 1582 році коштом знаного львівського купця та банкіра Ісака Нахмановича (Yitzhak ben Nachman) було споруджено нову синагогу, яку називали синагогою Нахмановича, а також синагогою «Золота Роза» та синагогою «Турей Загав». З початку XVII століття синагога Нахмановичів фактично виконує роль головної синагоги і до неї перенесли основні реліквії громади. Збудована італійським архітектором Павлом Щасливим (Paulus Italus), вона була однією з найкращих серед відомих пам’яток архітектури львівського Ренесансу. Впродовж багатьох років синагога залишалася осередком культурного й освітнього життя львівських євреїв. З нею пов’язане ім’я знаменитого вченого Давида Галеві Сеґала (David Ha-Levi Segal), автора праці «Турей Загав» («Золоті рядки»). Назва трактату з часом поширилася і на синагогу – Турей Загав. Наприкінці XVIII століття синагога стає замалою, тому було вирішено розібрати стару синагогу, яка стояла поруч, і на її місці збудувати нову.

Нова Велика міська синагога була відкрита у 1801 році і стала головною міською синагогою. Бейт Гамідраш вперше згадується у XVII столітті як дерев’яна споруда. Наприкінці XVIII століття було вимурувано нову будівлю. У цьому домі релігійного навчання містилося сім окремих молитовних залів та бібліотека, яка обігрівалася.

Усі три будівлі зруйновано під час нацистської окупації Львова та Голокосту. У серпні 1941 року синагога «Турей Загав» зазнала сплюндрування і пограбування, а пізніше її було підірвано, як і сусідній Бейт Гамідраш. Велику міську синагогу нацисти підірвали восени 1943 року. Вціліли лише фрагменти однієї зі стін синагоги «Золота Роза», які збереглися до сьогодні. Місце Бейт Гамідрашу залишається пусткою, а на місці Великої міської синагоги тепер є площа. 

 

Ділянка розташована в історичному центрі Львова і належить до списку світової спадщини ЮНЕСКО. Площа, яка колись була центром історичної єврейської дільниці Львова, перебуває в невтішному стані – поверхня знищена або пошкоджена, будинки довкола занедбані, частина з них покрита графіті. Руїни синагоги «Турей Загав», збудованої у XVI столітті, закриває тимчасовий металевий паркан: замість того щоб виконувати роль громадського простору, що відображає і вшановує історичне значення цього місця, площа використовується як автостоянка і часами використовується як місце неформальних зустрічей.

Якщо ситуація не зміниться, тобто якщо ця площа у центрі міста й далі залишатиметься занедбаною, не виконуючи жодного призначення чи функції, існує загроза, що її буде використано у невластивий спосіб, а саме з комерційною метою, оскільки це надзвичайно привабливий об’єкт для бізнесу, що працює у сфері послуг і туризму. Отож необхідно вжити відповідальних і своєчасних заходів, щоб зберегти це місце як частину міської культурної спадщини, а також як громадський простір, що служив би мешканцям та гостям міста.

Сучасний вигляд ділянки Великої міської синагогиВелика міська синагога.  Залишки зовнішнього оборонного муру часів короля Владислава Ягайла.Фотографія єврейської дільниці з Пластичної моделі Давнього Львова Януша ВітвіцькогоІнтер'єр синагоги ''Золота Роза''Вхід до синагоги ''Золота Роза''Вид молитовного залу, де знаходилась Тора у зруйнованій синагозі Золота Роза, 1941 р.Руїни синагоги ''Золота Роза'' та Бет Гамідрашу. Сучасний вигляд